Zgodnie z art. 6. ust.1 ustawy o samorządzie gminnym do
zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu
lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska
i przyrody oraz gospodarki wodnej,
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu
drogowego,wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i
oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku
oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów
komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
- lokalnego transportu zbiorowego,
- ochrony zdrowia,
- pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
- gminnego budownictwa mieszkaniowego,
- edukacji publicznej,
- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania
kultury,
- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń
sportowych,
- targowisk i hal targowych,
- zieleni gminnej i zadrzewień,
- cmentarzy gminnych,
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony
przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i
utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej
oraz obiektów administracyjnych,
- polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki
socjalnej, medycznej i prawnej,
- wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
- promocji gminy,
- współpracy z organizacjami pozarządowymi,
- współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Ustawy określają, które zadania własne gminy mają
charakter obowiązkowy. Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań
własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich
realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub
subwencji. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań
zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu
organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz
referendów. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może
wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej
administracji. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości
powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie
porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.
Szczegółowe zasady i terminy przekazywania środków
finansowych określają ustawy nakładające na gminy obowiązek
wykonywania zadań zleconych lub zawarte porozumienia. W przypadku
niedotrzymania terminów, gminie przysługują odsetki w wysokości
ustalonej dla zaległości podatkowych.
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki
organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z
organizacjami pozarządowymi.
Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność
gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności
publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań
o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.
Zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne
gminy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie
zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w
drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu
terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu
terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
|