Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń
I Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U.
z 2014 r, poz. 1741 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - kodeks postępowania administracyjnego
(tekst jedn: Dz.U. z 2013 r., poz. 267).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn: Dz.U.
z 2012 r., poz. 1282).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28.09.2007r. w sprawie zapłaty
opłaty skarbowej (Dz.U. z 2007 r. Nr 187, poz. 1330).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie wzorów dokumentów
wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego z dnia 29.01.2015 r. (Dz.U.
z 2015 r. poz. 194)
II Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie odpisu skróconego / zupełnego aktu urodzenia, małżeństwa
lub zgonu lub wniosek o wydanie zaświadczenia.
- Dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej.
- Do wglądu: dokument tożsamości wnioskodawcy.
III Opłaty:
- 22,00 zł - odpis skrócony
- 22,00 zł - odpis skrócony wielojęzyczny
- 33,00 zł - odpis zupełny
- 38,00 zł - zaświadczenie o stanie cywilnym
- 24,00 zł - zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w
rejestrze danych wskazanej osoby.
Opłaty należy dokonać przelewem, przekazem na rachunek bankowy Gminy
Jordanów Śląski (BS Kobierzyce O/Łagiewniki 71 9575 1014 0030 1774 2000
0010) lub bezpośrednio w kasie Urzędu.
IV. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego pokój nr 1, tel. (071) 39-11-592.
V. TRYB ODWOŁAWCZY:
W przypadku wydania decyzji odmawiającej wydania odpisu lub zaświadczenia
przysługuje odwołanie do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem
kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia otrzymania
decyzji.
VI. UWAGI:
- Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub o wydanie zaświadczenia
o stanie cywilnym lub zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych
w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby składa się
do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego.
- Od 1 marca 2015r. istnieje możliwość złożenia w tutejszym USC wniosku
o wydanie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu sporządzonego w
innym USC. Zamówiony dokument można odebrać po 10 dniach roboczych (taki
czas ma USC miejsca zdarzenia na przeniesienie aktu do rejestru stanu
cywilnego).
- Podmioty uprawnione do uzyskania odpisów i zaświadczeń: osoba, której
akt dotyczy, jej wstępny, zstępny, rodzeństwo, małżonek, przedstawiciel
ustawowy, pełnomocnik oraz inne osoby, które wykażą interes prawny.
- Interes prawny ma miejsce, gdy przedstawienie odpisu aktu stanu cywilnego
lub zaświadczenia ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy w postępowaniu
sądowym lub administracyjnym, co należy udokumentować wezwaniem sądu lub
organu administracji do przedłożenia tego dokumentu lub okazaniem
potwierdzonego przez sąd pozwu sądowego względnie zawiadomienia organu
administracyjnego o toczącym się postępowaniu.
DO POBRANIA: |
|
Wniosek
o wydanie odpisu aktu urodzenia/ małżeństwa/ zgonu |
|
|
W
wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym |
|
|
Wniosek
o wydanie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w
rejestrze stanu cywilnego danych |
|
|