Interesanci w sprawach skarg i wniosków przyjmowania są przez:
Wójta Gminy Jordanów Śląski
Henryka Kuriatę
w środę w godz. 10.00-12.00
w siedzibie Urzędu Gminy Jordanów Śląski przy ul. Wrocławskiej 55 pok. Nr
7.
Przewodniczącego Rady Gminy Jordanów Śląski
Mirosław Cholewę
w pierwszą środę miesiąca w godz. 10.00-12.00
w siedzibie Urzędu Gminy Jordanów Śląski przy ul. Wrocławskiej 55 pok. Nr
7.
Interesanci mogą również składać skargi w Sekretariacie pok. Nr 8.
Skargi i wnioski można też kierować na adres:
URZĄD GMINY JORDANÓW ŚLĄSKI
ul. Wrocławska 55
55-065 JORDANÓW ŚLĄSKI
lub nadsyłać pocztą elektroniczną e-mail: ug@jordanowslaski.pl
UWAGA:
skargi i wnioski nadsyłane drogą elektroniczną powinny zawierać adres
zamieszkania (w tym kod pocztowy) wnoszącego skargę lub wniosek w celu umożliwienia
udzielenia odpowiedzi drogą pocztową. Skargi i wnioski nie zawierające
imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez
rozpoznania § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002
r. w sprawie organizacji przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków (Dz.U. z
2002r. Nr 5, poz. 46).
* * * *
*
Obywatel ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w związku z działalnością
urzędu. Może je składać we własnym imieniu, a także w imieniu innych osób,
jeżeli uzyska na to ich zgodę.
Podstawa prawna: art. 63 Konstytucji oraz art. 221 KPA.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte
wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników,
naruszenie praworządności lub słusznych interesów obywateli, a także
przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Podstawa prawna : art. 227 KPA.
Pracownik organu państwowego , a także pracownik samorządowy, winny niewłaściwego
i nieterminowego załatwiania skarg i wniosków, podlega odpowiedzialności
przewidzianej w przepisach prawa.
Podstawa prawna: art. 223 § 2 KPA.
Skargę należy skierować do właściwego organu. Przepisy szczegółowo
określają,
który organ powinien być adresatem skargi.
Zgodnie z art. 229 KPA jeżeli przepisy szczególnie nie określają innych
organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do
rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:
- rady gminy, rady powiatu i sejmiku wojewódzkiego jest wojewoda, a w
zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa,
- organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego w sprawach należących
do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej jest wojewoda,
- zarządu gminy oraz wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników
gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt. 2
jest rada gminy,
- zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb,
inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw
określonych w pkt. 2 jest rada powiatu,
- zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw określonych w pkt.
2 jest sejmik województwa,
- wojewoda w sprawach podlegających rozpatrzeniu według kodeksu jest właściwy
minister, a w innych sprawach- Prezes Rady Ministrów,
- innego organu administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego
lub innej państwowej jednostki organizacyjnej jest organ wyższego stopnia
lub sprawujący bezpośredni nadzór,
- ministra jest Prezes Rady Ministrów,
- organu centralnego i jego kierownika jest organ, któremu on podlega.
Jeżeli skarga obywatela została skierowana do niewłaściwego organu ,
powinien on ustalić, który urząd jest właściwy do jej rozpatrzenia i niezwłocznie
mu ją przekazać, albo poinformować obywatela, gdzie powinien swoją skargę
skierować.
Podstawa prawna: art. 231 KPA
Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej
rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w
terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie
o tym skarżącego
albo wskazać mu właściwy organ.
Urząd właściwy do załatwienia skargi powinien ją rozpatrzyć bez zbędnej
zwłoki, nie później jednak niż w ciągu jednego miesiąca, a następnie
zawiadomić skarżącego o sposobie załatwienia jego skargi.
Podstawa prawna: art. 237 § 1 i 3 KPA.
Wnioski mogą dotyczyć w szczególności ulepszenia organizacji urzędu,
usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, lepszego zaspokajania potrzeb
ludności. Przepisy nie zawierają pełnego wykazu zagadnień, które mogą być
objęte wnioskami, a jedynie wskazanie kilku możliwych problemów.
Podstawa prawna: art. 241 KPA.
Wnioski należy kierować do urzędów właściwych ze względu na ich
przedmiot, a więc w szczególności do tych urzędów, których funkcjonowanie
może być poprawione przy wykorzystaniu propozycji lub uwag zawartych w tych
wnioskach.
Podstawa prawna: art.242 1 KPA.
Jeżeli urząd, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do jego
rozpatrzenia, obowiązany jest w ciągu siedmiu dni przekazać go właściwemu
urzędowi, informując o tym wnioskodawcę.
Podstawa prawna: art. 243 KPA.
Wnioskodawca może wnieść skargę, jeżeli jest niezadowolony ze sposobu
załatwienia wniosku, a także jeżeli wniosek nie został załatwiony w
terminie.
Podstawa prawna: art. 246 KPA.
SKARGĘ WNOSI SIĘ NA ADRES:
- regionalnej izby obrachunkowej- skargi w zakresie spraw finansowych rady
gminy,
- rady gminy - skargi na burmistrza i kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych,
- wojewody- skargi dotyczące organów wykonawczych jednostek samorządu
terytorialnego w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu
administracji rządowej za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w
terminie 14 dni od daty jej dostarczenia.
W przypadku gdy urząd, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do
jego rozpatrzenia winien odpowiedzieć w formie decyzji (art. 243 KPA).
|