Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
I Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.).
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr 167,
poz. 1131 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w
sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w
sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia
i zwrotu (Dz. U. poz. 212).
II Wymagane dokumenty:
- Wypełniony i podpisany formularz „Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia
dowodu osobistego”.
- Dowód osobisty (w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dokumentu).
- Ważny paszport lub inny dokument potwierdzający tożsamość (do wglądu).
III Opłaty:
Brak.
IV. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego pokój nr 1, tel. (071) 39-11-592.
V. TRYB ODWOŁAWCZY:
Brak – czynność materialno – techniczna.
VI. UWAGI:
- Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód został utracony lub
uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt organowi dowolnej
gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium RP –
dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej.
- Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można złożyć w
formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy
wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych
w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne.
- Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia w
organie gminy wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu
osobistego.
- Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub
uszkodzenia dowodu w formie dokumentu elektronicznego – zaświadczenie o
utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
- Dodatkowo, w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego w formie
elektronicznej, posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek przekazać
uszkodzony dowód pocztą lub osobiście do organu, do którego skierował
zgłoszenie.
- Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do
czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2
miesiące.
- Za posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności
prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych
zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonuje jego rodzic,
opiekun prawny lub kurator.
- Dowód osobisty unieważnia się z dniem zgłoszenia jego utraty lub
uszkodzenia.
- W przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym
lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza należy niezwłocznie
wystąpić z wnioskiem o wydanie dowodu osobistego.
DO POBRANIA: |
|
Formularz
zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego |
|