Wymagane dokumenty
Osoba fizyczna może podjąć działalność gospodarczą po dokonaniu zgłoszenia
do Centralnej
Ewidencji I Informacji O Działalności Gospodarczej (CEIDG)
prowadzonej w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego ds.
gospodarki.
Zgłoszenia dokonuje się na podstawie Wniosku
CEIDG-1 o wpis do Centralnej Ewidencji I Informacji o Działalności
Gospodarczej. Wniosek CEIDG-1 służy jednocześnie do zgłaszania
zmian we wpisie do CEIDG, informacji o zawieszeniu, wznowieniu lub zaprzestaniu
wykonywania działalności gospodarczej.
Wniosek CEIDG-1 posiada załączniki:
- CEIDG-RD - służy do wpisywania dodatkowych rodzajów działalności
gospodarczej
- CEIDG-MW - służy do wpisywania dodatkowych miejsc wykonywania działalności
gospodarczej
- CEIDG-RB - służy do podawania informacji o rachunkach bankowych
- CEIDG-SC - służy do określania udziału w spółkach cywilnych
- CEIDG-PN - służy do udzielania pełnomocnictwa
Wniosek CEIDG-1 dla osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą
jest jednocześnie:
- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej (REGON);
- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do naczelnika urzędu
skarbowego (NIP);
- oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób
fizycznych;
- zgłoszeniem albo zmianą zgłoszenia płatnika składek do Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych;
- oświadczeniem o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.
Wniosek CEIDG-1 służy także do dokonywania aktualizacji danych nieobjętych
wpisem do CEIDG. Miejsce złożenia
dokumentów Aby zarejestrować działalność gospodarczą jako osoba
fizyczna można wybrać jeden z trybów postępowania:
- zalogować się do CEIDG, wypełnić wniosek on-line i złożyć go
elektronicznie (osoby posiadające podpis elektroniczny z kwalifikowanym
certyfikatem lub profil zaufany),
- zalogować się do CEIDG, wypełnić wniosek on-line, wydrukować i zanieść
go do wybranego urzędu gminy,
- bez logowania się do CEIDG, wypełnić wniosek on-line, wydrukować i
zanieść go do wybranego urzędu gminy,
- pobrać, wypełnić i złożyć wniosek papierowy w wybranym urzędzie
gminy - gmina przekształca go na wniosek elektroniczny (wpisuje dane do
CEIDG),
- przesłać wniosek listem poleconym do wybranej gminy - podpis musi być
potwierdzony notarialnie.
W przypadku Urzędu Gminy Jordanów Śląski wniosek składa się w
sekretariacie Urzędu lub w pokoju Nr 1.
Opłaty WNIOSEK o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
Gospodarczej jest zwolniony z opłat. OD DOKUMENTU stwierdzającego
udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpisu, wypisu lub kopii- 17zł. Wpłat
należy dokonać przelewem, przekazem na rachunek bankowy Gminy Jordanów Śląski
(BS Kobierzyce O/Łagiewniki 71 9575 1014 0030 1774 2000 0010) lub bezpośrednio
w kasie Urzędu. UWAGA! Zwolnione od opłaty jest pełnomocnictwo
udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu. Podstawa
prawna: Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2012.
poz. 1282) Termin i sposób załatwienia Organ Gminy przekształca
wniosek w formę dokumentu elektronicznego nie później niż następnego dnia
roboczego od dnia jego otrzymania. Podstawa prawna Ustawa z 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. z 2016
r. poz. 1829 ze. zm.) Tryb odwoławczy Organem ewidencyjnym
jest minister właściwy ds. gospodarki. Czynność Organu Gminy związana z
przyjęciem wniosku, przekształceniem go w formę dokumentu elektronicznego i
przesłaniem do CEIDG jest czynnością materialno-techniczną, od której nie
przysługuje odwołanie. Inne informacje Zaświadczeniem o wpisie
w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej www.ceidg.gov.pl
BAZA PRZEDSIĘBIORCÓW -> NIP -> WYŚWIETL SZCZEGÓŁY -> DRUKUJ. Informacje
nt. zakładania działalności oraz procedury można znaleźć na stronie
internetowej
Punktu Kontaktowego.
|